2019. augusztus 9.

Talpalatnyi veteményesünk

Úgy nőttem fel hogy a nagyszülőknél, szülőknél mindig volt kisebb-nagyobb veteményes a kertben, ami ellátta a családot mindenféle jóval. Így mikor kertes házba költöztünk közel 20 éve biztos voltam benne hogy ha pici is, de nekem is lesz veteményesem. Az első években a kert egyik sarkát ültettem be, azt a pár négyzetmétert ahol most a faházunk áll. A kert nagy része füves volt még, a gyerekek picik és kellett a tér ahol kifutkoshatják magukat. Ahogy nőttek, egyre kisebb helyen mozogtak és a kerti terveim egyre nagyobb méreteket kezdtek ölteni. A 2008-ban megkezdett építkezés után kb 3 év kellett mire újra kipucoltuk az udvart a bontott anyagok alól és elkezdhettük az új kert tervezését. Az első években konténer kertészkedtem azaz minden fellelhető edényben paradicsomok, paprikák, saláták nőttek. 
Ahogy megüresedett egy kis hely a romok alól, rögtön veteményeztem, hol a jelenlegi medence helyére, hol a virágok közé.

Nem mondom hogy rossz volt, mert mindig termett így is valami, de szerettem volna egy "igazi" veteményest. 2014-ben aztán vesztemre beléptem a Pinterestre, ahol minimál kertek tömkelege jött szembe velem és egyre erősebben körvonalazódott milyen kiskertet szeretnék. Fiúk addigra pont kinőttek a homokozásból és fű sem kellett már annyi a focizáshoz, így a hátsó teraszra vezető járda bal oldalán levő kb 8x4m-es területen nekiláttunk a terv megvalósításához. 


A kerti szegélyek adottak voltak, mert be vannak betonozva, és előző évben ültettünk el egy kis kajszi fát is, ezért ezekhez igazodva mértük ki az ágyásokat. Nem szabályosak, nem egyformák, főleg hogy menet közben az üvegházat is beleterveztük. (erről egy másik bejegyzésben olvashattok) 
 Kijelöltük a járdákat és letettük a térkövet amiről sajnos kép nem készült annyira dolgoztunk. Az ágyáskeretet ideiglenesen raklap deszkákkal oldottuk meg, hogy a föld és a víz ne jöjjön ki locsoláskor. Ez jó szolgálatot tesz, mert többnyire árasztva locsolok mindent. Jövő évre azért még tervben van egy bádog szegély, de ennek még kutatom a forrását. 
Ezeken a tavaszi képeken, növények nélkül jól látni kb mekkora az egész. Nem nagy, de ügyesen ültetve rengeteg minden megterem benne. 









Ezek a tavalyi képeink, kicsit másképp volt ültetve mint idén. A szélén még levendulasor volt, amit ki kellett telepítenem mert akkorára nőtt. Idén bazsalikom van helyette. Valamint a nagy kaspóban édesburgonya volt (elég szép termés lett), ebből holdfénykert lett, az éjjeli holdfényben szépen világítanak most a fehér virágok. 



Paradicsomokat háromszögbe ültetem a karó köré. Így elég 1 karó 3 tőhöz. Lehet hogy kicsit közel vannak, de így is hatalmasak lettek és rengeteg volt rajta. 

A padlizsánok sorban állnak. Ezeket palántaként veszem, évek óta Anyuék hozzák tavasszal a hévizi piacról. Kapnak bőven trágyát (ahogy a többi ágyás is) és hatalmasra szoktak nőni nyár végére. 





Egy kicsit minden változott, próbáltam idén a növénytársításokra is figyelni. Az uborka maradt csak a helyén, mert a hálója fixen ott maradt. Kb 3 méteren fut a hálóra és lényegében nem vesz el 20cm-nél szélesebb részt a kertből. Mohikán és Perez fut fel idén, ami már eddig is rengeteg termést hozott. 
 Előtte 4 féle bazsalikom (most már virágban). Mögötte a kaliforniai és chili paprikák. 


A veteményes palántáit az üvegházban neveltem tavasztól, 
legtöbbet saját, előző évből fogott magból. Kicsit később kezdtek el idén érni mint tavaly, de azóta már ezek is szedhetőek. 


A spenóttal évekig próbálkoztam magról, de sosem kelt ki. Aztán egyszer csak megjelent a virágoskertben és áthoztam ide a barackfa alá. Azóta minden évben magától kikel és szépen terem.

Cukkini idén került először a kertbe, mert nagy helyet foglal.  Kicsit eltorlaszolta ez egyik kis utat, de cserébe folyamatosan tele van kisebb nagyobb tökökkel. 




Répát sorba is vetettem, de maradt pár szem mag a zacskóban ami egy régi kimosott olajos dobozba került. 


A méteres bab sem foglal sok helyet. Mogyoróvesszőből hajlítottam neki íves futtatót egyik ágyás szélétől a másikig, a járda fölött ívelve. Így kb 20x20 cm-es helyet foglal mindkét ágyásból és folyamatosan szedhető. 


A szegélyekben rozmaring, rukkola, zsálya vagy éppen hagyma nő. Mikor minek van szezonja, bármi vethető, akár szakaszosan is így egész évre biztosított a kerti zöldség ellátás. 







 A kiskert képe pár napja. A napraforgómag az madáretetőből hullott ki és mára hatalmasra nőtt. A sok kis virágtányérból télre újra lesz eleség, ahogy a termelt  zöldségek magját is elteszem és újra vetem tavasszal. Szeretem ezt a körforgást és azt az örömet, boldogságot amit ez a kiskert ad nekünk.
Köszönöm ha elolvastad, örülök a látogatásnak.

















6 megjegyzés:

Csandi írta...

Annyira szép , hogy nem győzőm újra és újra megnézni a képeket. Remélem nekem is lesz majd valami hasonló kiskertem...egyszer :)

Andy kuckója írta...

De drága vagy! <3 Szólj ha segítség kell, átmegyek szívesen. Ha vállalod az etetést akkor a fiúk is jönnek :-D

Unknown írta...

Végigolvastam, nagyon szuper! Hévíz környékén élsz? vagy csak üdülni jöttek a szüleid? (én itt..)

Frida írta...

Annyira király, nekem is tetszik. Nekünk ugye csak erkélyünk van, de mindig keresek megoldásokat az erkély veteményezésére is :) :) Néha találok ötleteket, mint ez: https://lakberinfo.hu/kert/kerti-novenyek/2019-05-15-3-1-tipp-a-novenyekben-gazdag-egyedi-balkonert/ De ha tippek lennének örülnék neki.
Frida

Andy kuckója írta...

Elnézést ritkán járok erre. Tatabányán lakunk. Hévízre járnak üdülni Anyuék.

Andy kuckója írta...

Elnézést ritkán járok erre. Örülök hogy tetszik. Teraszokra is vannak már jó tippek. Szerencsére egyre több a hozzád hasonló növényszerető a lakótelepeken is. Balkonládában nagyon sokminden termeszthető. Csak a víz és tápanyag utánpótlásra kell ügyelni. Nekem most novemberben még mindig terem a ládában a Vilma balkonparadicsom. Évek óta ezt teszem. Nagyon hálás, sokat termő fajta